Masterclass: “Μαγική Πόλις” και “Συνοικία το Όνειρο”: Οι προσφυγικές συνοικίες στον αντίποδα της “εξιδανικευμένης” πόλης της εγχώριας κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Πολύ σύντομα μετά και τη λήξη του Εμφυλίου Πολέμου, ο ελληνικός κινηματογράφος τίθεται στην υπηρεσία της τουριστικής ανάπτυξης και, συνάμα, εμφύσησης μιας δυτικότροπης νοοτροπίας στους κατοίκους του άστεως. Σιγά-σιγά συστήνεται ένα εμπορικό κύκλωμα παραγωγής πολιτισμικού προϊόντος σύμφωνα με τους όρους ενός καπιταλιστικού συστήματος, πιστό αντίγραφο χολιγουντιανών προδιαγραφών. Η Αθήνα παρουσιάζεται σαν μια πόλη σύγχρονη, ευρωπαϊκή. Οι ταινίες νεορεαλιστικού ύφους που καταγγέλλουν τον εξιδανικευμένο αστικό τρόπο ζωής, που προβάλλει ο εγχώριος εμπορικός κινηματογράφος, είναι λιγοστές. Αλλά, ακόμη και σε αυτές, τόσο η Μικρασιατική Εκστρατεία, όσο και η Μικρασιατική Καταστροφή και η ανταλλαγή πληθυσμών, αποσιωπώνται. Όχι όμως πλήρως. Δύο ταινίες-ντοκουμέντο παρουσιάζουν μια μεγάλη μερίδα πληθυσμού, τους Μικρασιάτες πρόσφυγες, να ζουν σε άθλιες συνθήκες, μέσα σε καταλύματα από τσίγκους και χαρτόνια. ακόμη και σαράντα χρόνια μετά τον διωγμό τους, διωγμένοι και πάλι στις παρυφές της πόλης. Η Μαγική πόλη (1954) του Νίκου Κούνδουρου και η Συνοικία το όνειρο (1961) του (1961) του Αλέκου Αλεξανδράκη συνθέτουν μια σημαντικότατη ιστορική μαρτυρία, καταγγέλλοντας, σιωπηλά, και μέσα από την εικόνα εξαθλίωσης των προσφύγων, τη θεσμική εγκληματική αδιαφορία δεκαετιών.

Εισηγήτρια: Αφροδίτη Καϊράκη

Ημερομηνία εκδήλωσης: 23 Αυγούστου 2023

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.